Tuesday, February 24, 2015

تيجى منك أنت يا دكتور؟

تحديث: الحساب ده مش حساب الدكتور الرسمى ولا الشخصى
واللى بيقوم عليه بيعتمد على مادة من نصوص الدكتور
وحالياً فى إنتظار إننا نلاقى أصل النص اللى متاخذ منه الكلام اللى فى التويتة دى عشان السياق
شكراً لكل من اهتم


ahmadkhaledtawfik.jpg

يعنى مش كفاية علينا اللى بنشوفه كل يوم يا دكتور من عقليات بتعامل الغير متزوجة على إنها "شرقانة على راجل" و "خطافة رجالة" و "غيرانة من صاحباتها"؟؟

لقد تزوجت بعد إتمامى الثلاثين من العمر، فى مجتمع يجد هذا خطاً فاصلاً فى حياة المراة. فمع إتمام الثلاثين، يجب أن أكوت زوجت وأنجبت على الأقل طفلاً واحداً… وإلا فأنا عانس وغيرانة وحاقدة ومعقدة.
ويستمر مسلسل المعاناة لكل امرأة غير متزوجة فى مصر بإختيارها الحر فقط بسبب مثل هذه الجمل والتى من المؤلم والمحزن والمحبط أن تكون ممن أقدره جداً.

ليه كده بس يا دكتور؟

لا يا دكتور، لا نخاف من عنوسةِ ولا نغير من صدايقاتنا، ورغبتنا فى الزواج والأمومة إن وجدت هى أمراً بشرياً طبيعياً. ولكن الكثيرات فى هذا المجتمع رفضن الزواج وخلاص وعملن ودرسن وانتجن ومنهن من قابلت نصيبها ومن هن من لم تقابله بعد

لقد تعبت
تعبت بجد
فنحن فى 2015 ومازلنا نناقش ختان الإناث والعنف ضد المرأة، ومازلنا نحاول "إقناع" أهل الأرياف بتعليم فتياتهن، ونتوخى كل الحذر حين نتحدث عن الإغتصاب الزوجى. نحن فى 2015 وحتى الآن أُقابل فى كل محفل اتحدث خلاله عن أى شىء له علاقة بالمرأة بكلام من نوعية "هى الستات ناقصة حقوق؟" أو "انتو شوية ستات ناكشة شعرها متعقدين من وانتو صغيرين وبتكرهوا الرجالة"
فمع الوقت، أصبح مقدار الطاقة التى من الممكن إهدارها قليلاً جداً، واأصبحت حريصةً كل الحرص فى إختيار معاركى توفيراً للوقت والمجهود.
لكنى بالفعل تألمت حين قرأت هذا الكلام منك يا دكتور

كثير والله