Wednesday, June 18, 2014

#ساعدوا_أحمد_السباعى



الإسم: أحمد محمد عبد الحميد السباعى
السن: 24 سنة
تاريخ الميلاد: 5/1/1990
محل الميلاد: جدة، المملكة العربية السعودية
الدراسة: حاصل على ليسانس آداب لغات شرقية، لغة تركية 2010
الوظيفة: مسئول أول قسم المفقودات بشركة مطار برج العرب
محل الاقامة: الإسكندرية
مكان الاقامة الحالى: مستشفى السلامة أندلسية، الشلالات - العناية المركزة
أحمد الأصغر في أخواته، وترتيبه السادس فى الأخوة في عائلة من 8 أفراد
أحمد تعرض يوم 5 ديسمبر2013 لحادث مرورى أثناء رجوعه من مطار برج العرب حيث يعمل في أحد شركات الخدمات الجوية الخاصة كمسئول أول قسم المفقودات، الإصابات التي تعرض لها كانت:
كسر في الجمجمة
نزيف شديد في المخ
تجمع دموي خارج الأم الجافية  بالناحية اليسرى
تجمع دموي هوائي بالغشاء البلوري للرئة اليسرى
بالإضافة إلى كسر بالنتوء الشوكي للفقرة الثامنة
كسر بالفقرة القطنية الأولى
الحادثة تقريبا حصلت الساعة 6:40 دقيقة صباحاً وبعد حوالى ساعة تم نقله فى البداية لمستشفى العامرية العام، وهناك تم التعامل معاه بطريقة غير انسانية تسببت فى دخوله غيبوبة، ولم يتم التعامل مع النزيف ولا كسور الفقرات، أصدقاء أحمد لما شافوا إن حالته بتسوء جابوا الاسعاف تاني ونقلوه لكن الاسعاف كان غير آدمي ولم يتم تزويده بأنبوبة أوكسجين مما تسبب في دخوله في غيبوبة قبل ما وصوله مستشفى السلامة المتواجد فيها حاليا.
الحمد لله طوارئ المستشفى أنقذت حياته حرفياً وقامت بإستدعاء استاذ حراجة المخ والاعصاب أ.د./ أنور هيكل لإجراء جراحة تفريغ النزيف.
ومع مرور خمسة اشهر فى الغيبوبة و مع إستمرار المتابعة و قيامه بأكثر من جراحة منها
فريغ التجمع الدموى يوم الحادث
عمل شق في الحنجرة
وتثبيت فقرات العمود الفقرى في منتصف مارس وغيرها
بدأت تتحسن درجة الوعى بصورة بطيئة لكن مستمرة في الارتفاع.
في الأسابيع الأولى أحمد ابتدى يفتح عينيه مع الألم وبعدها سجل استجابات بسيطة لصوت المقربين جداً منه وابتدى يبلع ريقه، ويحرك راسه بإتجاه الصوت ويستجيب بعنه ويحرك شفايفه ببعض أسامى المقربين منه وبعض الكلمات زي الحمد لله ويارب.
كنا بنعرض حالة أحمد على أكثر من إستشاري داخل وخارج مصر لأننا في البداية ماكناش مستوعبين يعني إيه غيبوبة عميقة ويعنى إيه أحمد مش بيفوق وابتدينا ندرك خطورة نقص الأوكسجين اللى حصل بسبب قلة ضمير مايقال عنهم أطباء ومسعفين.
كل الناس أجمعت إن الجراحة اللي حصلت لأحمد وعملية تفريغ النزيف كانت بفضل الله سبب فى إنقاذ حياته وإن موضوع استجابات أحمد هي فى الأول وفى الآخر هتكون بإيد ربنا.
إحنا مافقدناش الأمل وعرضنا حالة أحمد على واحد من أكبر الجراحين المتخصصين في المخ والأعصاب فى مستشفى ولينجتون فى لندن وكان رده إن أحمد هيحتاج يتنقل لوحدة تأهيل متخصصة فى نزيف المخ وإن من الصعب الحكم على وضع أحمد الصحى في الوقت الحالى وأهم مافى الأمر أول ست شهور من الحادث.
وبعد فتره عرضنا حالة أحمد على جراح ألمانى زائر ،ويعتبر واحد من أفضل الجراحين فى العالم، البروفيسير قال إن أحمد مع التأهيل إن شاء الله هيقدر يرجع طبيعى وإنه مش مستبعد إن أحمد فى يوم من الأيام ممكن يدخل له بنفسه ويسلم عليه ويكلمه لكن المهم توفير المكان المناسب والمؤهل لحالته.
مع الاسف حالة أحمد تحتاج مركز تأهيل متخصص لإصابات نزيف الدماغ ولديه القدرة على إستقبال بمستوى حالة أحمد لأنه إلى الآن لم يستقل بصورة كاملة عن الأدوية وأجهزة مراقبة الوظائف الحيوية. والمشكلة إن مثل هذه المراكز غير متواجدة فى مصر ولا فى الكثير من بلاد العالم.
أنا قمت بعمل مراسلات مع عدد من هذه المراكز، معظمها بتتكلم عن أرقام فلكية لأن فترة علاج أحمد هتتخطى ال12 شهر ولأن أحمد يحتاج تأهيل خاص ومكثف جدا، التكلفة ممكن تتخطى 400 ألف يورو في ميدكال بارك في ألمانيا، مستشفى ولينجتون في لندن طلبت 500 ألف استرليني مقدم ومراكز أمريكية مثل مركز شيكاجو للتأهيل و مستشفى ميدستار بلغونا إن التكلفة ممكن تتخطى مليون دولار أمريكي.
اللهم لا اعتراض، نحن لا نملك مثل هذه التكلفة ولا الشركة التى يعمل بها أحمد تستطيع تحمل النفقات، أحمد حتى الآن يعانى في العناية المركزة، أصيب أكثر من مرة بعدوى رئوية آخرها تسببت في تسمم دموى ولولا حفظ الله كانت أودت بحياته.
في الوقت الحالي نحن نقوم بجمع تبرعات من خلال الفيسبوك وأنشأنا حملة ‫#‏ساعدوا_أحمد_السباعي وقمنا بعمل رمز إدفع 6 جنيه من مليون مواطن مصري، الحملة جمعت الحمد لله أكثر من570 ألف جنيه وللأسف لسه الرقم ضعيف جداً بالنسبة للمبالغ المطلوبة.
حاولنا نتواصل مع أكتر من جمعية خيرية لتغطيتنا قانونياً، كلها أخدت تقارير عن الحالة وناس منهم مافكرتش حتى ترد علينا.
عندنا أكتر من مشكلة منها الوقت اللي مش في صالح أحمد لأنه محتاج يبدأ التأهيل فى أسرع وقت ،ووجوده داخل العناية المركزة طول الفترة اللي فاتت سببه إلتهاب رئوى متكرر آخرها آدى لتسمم عام فى الدم وعمل توقف فى وظائف الكلى والكبد وضعف في عضلة القلب ومشاكل في انتاج الدم "نقل 14 كيس دم" وكانت نسبة الهيموجلوبين مابتزيدش عن 7.
الحمد لله الحمد لله خروج أحمد من أزمة زى دى إعجاز من ربنا سبحانه وتعالى وإن كانت استهلكت جسمه بالكامل فيها.
هو حالياً الحمد لله بيتحسن، بيعمل علاج طبيعى لحين إنهاء إجراءات سفره وبكره إن شاء الله صباحاً هيدخل جراحة لتركيب أنبوبة تغذية من المعدة.
احمد فى حاجة فقط لستة جنيهات (6 جنيه) من كل شخص قادر ويرغب فى المساعدة أملاً فى جمع 6 جنيه من مليون شخص كريم تكاليف علاجه فى الخارج لإنه الأمل الوحيد فى بقاءه على قيد الحياة.
أحمد لسه عنده عزيمة وقلبه كله إيمان وصبر روح مقاتلة مؤمنة بربنا .
ساعدوا أحمد للوصول إلى نور الحياة مرة اخرى.
نحتاج نشر القصة ومساعدتكم لجمع التبرعات لعلاج أحمد.
الصفحة الخاصة بأحمد على الفيسبوك
الكلام ده من أخت أحمد اللى أنا أعرفها، وكل الأوراق الرسمية اللى تثبت صحة حالة و ظروف أحمد موجودة لكل اللي يحب يتأكد من الكلام ده
ولو دخلت ده الوقت على الصفحة هتلاقى صور من كل ورقة رسمية اتعملت بخصوص حالة أحمد، بالإضافة لإمكانية عرض الأصل.
التأكد عمره ما كان عيب ولا غلط.
وتسهيلاً على الكل، فى حساب بنكى، وفى أرقام لفودافون وإتصالات وموبينيل عشان خدمة إرسال الفلوس عن طريقها.
وفى أرقام موبايل لمتطوعين فى أغلب مناطق القاهرة وكذا محافظة ثانية للتواصل.
تخيل أسرة بتتفرج على إبنها عنده 24 سنة فى الحالة دى قدامهم، وفى أمل إنه يكون أحسن بأمر الله وإذنه، ويكون العائق هو الفلوس. قهر ما بعده قهر، ربنا ما يكتبها على حد أبداً ويشفيه ويرجعه لأهله.
اسأل الشيخ واتأكد، أعتقد حالة أحمد تجوز لها زكاة الفطر. احنا داخلين على شهر كريم.


No comments: