Friday, November 18, 2011

سميرة





بصوا ... انا مش عارفة انطق اصلا

انا ماعرفش اى عذر ولا منطق فى عدم مساندة البنت دى. عيب نقول كلام من عينة الفضيحة و الكلام ده.... عيب اوى!

هو الشرف و الصح و الحلو انها تسكت عن اللى اتعمل فيها؟

عايز تفهمنى ان انت لو حد انتهك عرضك هاتسكت؟ بجد؟ هتحط جزمة فى بقك و تخرس؟

و لو انت يا سيدى فعلا مش قادر و غصب عنك خالص برضه مش هاقول فيك كلام مش كويس ... بس البنت اللى زى الفل دى ربنا مقويها و بتحاول اهى بكل اللى تقدر عليه... ايه بقى؟

بذمتكوا مش فخورين بيها و بموقفها؟ مش بتفكروا دلوقتى لو انتوا مكانها هاتقدروا تقفوا و تقولوا كده بجد ولا لأ؟

ده انا من كم يوم بس اتهزقت فى بلد غريبة و شايفة ده قمة الاهانة يعنى و كاتبة بدل البوست تلاتة فى مدونتى و لحد دلوقتى ماعملتش حاجة فعلا تذكر.

البنت دى ماينفعش نسيبها ... ربنا يحاسبنا جميعا والله.

سيبكوا من السياسة, و من الانتخابات, و من التليفزيون و التوك شوز... البنى آدمة دى لازم نسادها

حقها علينا على فكرة مش تعطف مننا
كل واحد فينا ربنا هايديله عمر, هايشوفها فيه... عشان سكتنا.
الدنيا دوارة... و مسيرك تحتاج المساعدة زيها.... و لو ماساعدتهاش دلوقتى, مش هاتلاقى اللى يساعدك و يساعد ولادك.
اوعى تفتكر انك احسن منها, او انك لو عيشت فى حالك و ما عملتش مشاكل مش هاتشوف مصيرها.
الاهانة اللى شافتها لو ماقومناش عليها, هانشوفها كلنا
ربنا كبير اوى... هانشوفها فى نفسنا, فى ولادنا, فى بلادنا.
مش هاينفع نسكت... مش هاينفع!!



مش مهم هاترشح مين, ولا مش عايز اصلا
مش مهم نازل بكرة ولا خايف من الاخوان
مش مهم احلامك و طموحاتك... حياتى و حياتك و حياة ولادنا كلنا فى خطر لو سكتنا على اللى حصل للبنت دى
مش شعارات... فعلا مش هاينفع
ولادنا حايتهانوا و هانسكت و ان كان عاجبنا


انا عارفة ان فى كتير خايفين على مستقبلهم يضيع مع كل دوامة السياسة دى. و فى كتير تايهين مع الاحداث و خايفين اعمرهم يتسرق و يلاقوا نفسهم قعدوا يلفوا حوالين نفسهم من غير اى حاجة ما تتعمل. والله عارفة و حاسة بيكوا.
ما انا معكوكة فيها زيكوا بالضبط
على فكرة انا مش طالبة جامعة ليسة بتجرب الدنيا و تستكشف فى رحلة البحث عن ذاتها
انا عارفة ان العمر غالى, و ان جيلنا فيه جزء كبير خايف يضيع مع كل اللى حاصل ده. و عارفة ان فى بال كل واحد فينا السؤال بيرن "يا ترى بفايدة؟"
فاهمة والله و مقدرة

ملعون ابو السياسة
محروق الاعلام
ياكش تولع اليفط و البانرات و المنصات
كل ده بيروح و بييجى ... الا ده
علمونا فى بلادنا ... كله الا الشرف!!

----
و قبل اى حد ما ينط بتفكيره, المساعدة دى لها عشرميت شكل. يعنى لو لأى سبب مش بتنزل مسيرات محدش قال ان كل حاجة المسيرات. و ماتسألنيش انا اعمل ايه, خش على الصفحة بتاعتها على الفيسبوك و تواصل معاها و شوف هى محتاجة ايه انت تقدر تعمله و اعمله لها.
مش كل حاجة فى الدنيا يا مظاهرات يا فلوس.


و انا ليكوا عليا كل ما اعرف حاجة هاقول لكم على طول ان شاء الله. 

بس اعملوا حاجة. مش هاينفع نسكت فى دى

No comments: