Monday, March 31, 2014

أحمد السباعى

الكلام ده نقلاً عن صديقة أخت أحمد السباعى وبمعرفتها.
أتمنى تعملوا شير للوصول لكل اللى يقدر يعمل أى حاجة


تفاصيل حالة احمد محمد السباعي، صحيح ان احمد مش اخويا من امي و ابويا بس انا فعلاً اعتبره اخي الصغير. كل الناس إللي عندي تعرفني معرفة شخصية. يا جماعة انا بطلب المساعدة
أحمد...24 سنة في المستشفى في غيبوبة من يوم 5 ديسمبر بسبب حادثة. كان مروح من شغله من برج العرب مع زمايله الفجر في عربية الشغل وبسبب الشتا وسرعة السواق انقلبت العربية وخبطت في نخلة، اللهم لا اعتراض، أحمد أخد كل الضرر لأنه كان نايم في الكرسي الأخير من الميكروباص والسماعات في ودانه ماسمعش صاحبه وهما بيقولوا للسواق يحاسب في السرعة شوية. أحمد حب يلحق ينام شوية قبل مايروح وياخد ماما يوصلها لطنطا وبعدين يرجع تاني في نفس اليوم اسكندرية عشان يروح الشغل تاني بالليل
أصابة أحمد كانت كسر في الجمجمة، نزيف في المخ سبب تجمع دموي على المخ، 3 كسور في العمود الفقري و كسرين في الضلوع وكدمة في الرئة الشمال. اللهم لا اعتراض. بعد الحادثة على طول كان لسه فايق اداهم رقم ابن خالي عشان خاف على ماما تتعب وطلب منهم يخلوه يجيله وبعدها دخل في الغيبوبة. الحادثة كانت تقريبا 6 ونص الصبح، الاسعاف وصل بعد عناء ونقله على مستشفى العامرية العام للأسف وهناك اترمى لا حول له ولا قوة وصحابه عمالين يصرخوا في الدكاترة المعدومة الضمير عشان ينقذوه وكل اللي عملوه انهم نيموه على سرير وعلقوله محاليل وبس! سابوا النزيف في مخه والتجمع الدموي يزيد ويضغط على المخ ساعات لحد ما صحابه قدروا يلاقوا اسعاف عشان ينقلوه للمستشفى اللي هو فيها دلوقتي. أحمد وصل في حالة شبه منتهية وبدون اوكسجين بعد ساعتين ونص في حالة تشنج ودرجة وعي 4/15. الحمد لله قدروا يسعفوه في المستشفى وبعد الأشعات اكتشفوا النزيف واستدعوا الجراح وطبيب التخدير وعملوله جراحة لوقف النزيف وسحبوا التجمع الدموي اللي غطى تقريبا تلت المخ بس للأسف المخ متضرر جدا بسبب النزيف وبسبب نقص الأوكسجين من المخ بسبب نقله في اسعاف غير مجهز واللي كان على الاقل المفروض يتركبله انبوبة اوكسجين كأبسط حقوق الانسان في الحياة.
خلال الفترة اللي تقريبا وصلت لأربع شهور، أحمد قضى معظم الوقت في العناية المركزة، حمل جراحة شق حنجري، جراحة تثبيت للفقرات، ومن المنتظر ليه إن شاء الله يعمل جراحة تركيب أنبوبة تغذية من المعدة بدل من الأنف.
في الفترة دي رجة الوعي اتحسنت ببطء لحد ما وصلت مابين 9-10, دكاترة كتير في مصر قالونا إنه مستحيل يرجع وان إصابة المخ ضرت جزع المخ بدون مع إنه بيتنفس طبيعي وضغطه طبيعي. دكاترة كتير شافت إن أحمد مش هيفتح عينه تاني. بس الحمد لله أحمد فتح عنيه وببطء تجاوب معانا وبقت تقريبا طبيعية، شايفنا وحاسس بينا وعارفنا وساعات بيرد علينا بشفايفه لأنه من غير صوت بسبب الشق الحنجري. أنا عرضت حالته على 2خبراء في جراحة المخ، دكتور انجليزي في مستشفى ويلنجتون ودكتور ألماني في معهد المخ والاعصاب في هانوفر. الاتنين قالوا إن إحمد مش مريض "استنباتي" وإنه أمله الكبير بعد ربنا في التأهيل اللي كل ما كان أسرع كل ماكان أفضل.
أحمد حالته حصل فيها كتير بسبب عدم خبرة الناس بحالته. جاله تيبس في المفاصل بسبب قلة العلاج الطبيعي، قرحة وقطع تحت دراعه الاتنين قعد فوق الشهرين بيتعالج منها بسبب الحزام اللي كان لابسه.
بالنسبة لتكاليف العلاج، اللي أنا اعرفه ان احمد اعتبر اصابة عمل وتم عمل محضر بكده، والشركة بتدفع التكاليف في المستشفى لحد النهارده. اتكلمت معاهم عن موضوع التأهيل في مراكز تأهيل حالات نزيف المخ الأول قالوا مفيش مشكلة وبعدين لما عرفوا إنها ملايين قالوا الشركة مش هتقدر تتحمل ده. أنا كنت متوقعة وخصوصا إنهم دلوقتي عايزين ينقلوا أحمد القاهرة عشان يوفروا في التكلفة .
مفيش حاجة قدامي غير حملة تبرعات، اللهم لا اعتراض، انا مش متخيلة اني في موقف زي ده. بس أخويا انسان جميل بشهادة كل الناس، حب الناس ليه كبير
وعندي أمل في ربنا



1 comment:

موقع ورقة said...

شفاه الله وعفاه