Friday, July 2, 2010

سنأخذ من كل رجل ... قبيييلة



قريتوا الخبر ده؟ انا جيبته من عند نوارة نجم. هى كانت حطاه و معلقة عليه.
المهم
انا قعدت حبة افكر. انا فعلا مهما بان فى ان فى ستات عندهم القدرة على ضرب الرجالة, مش قادرة ابلعها خالص. مش تقديرا للراجل اكتر من الست ... اطلاقا!!
لكن مش قادرة استوعب ان ممكن تكون احد حلول مشكلة العنف ضد المرأة انها هى نفسها تكون عنيفة على الراجل. دى عيشة ايه دى؟
فى فرق بين ان واحدة شايفة ان من حقها لو جوزها اذاها ترد الاهانة بمثلها فى ساعتها – و هنا انا مش هاقدر احجر على حقها الشخصى فى اختيار رد فعلها- و ان تكون الست اصلا من الاول فى تعاملها عنيفة لو اتعرضت لأى نوع من الضغط.
انا مش جاية من بلاد برا و باقول اخيه, بس فعلا مش مستوعبة فكرة ثقافة العنف دى. يعنى بدل ما اقول لست ترفض العنف ضدها رفض تام عشان ماتكبرش ولادها يشوفوا ده, نقوم نقول لها خليكى انتى كمان عنيفة؟
العيال تكبر فى بيت فيها كله بيضرب كله؟ طب دول –رجالة و ستات- هايطلعوا ايه؟ عاملين ازاى؟ فاهمين ايه عن الرجولة و المسئولية و الاسرة و الرحمة و الانوثة؟ هايفهموا المساواة ازاى؟ ان طالما الراجل بيضرب الست كمان تضرب؟ مادام الراجل بيظلم الست كمان تظلم؟ هو ده العدل؟ هى دى المساواة؟
ايه اللى يفرح فى ان فى شريحة من الستات فى مصر – انا مش مصدقة شخصيا النسب و الارقام اللى عايزة تفرض انها ظاهرة- وصلوا لمرحلة انهم بيضربوا اجوازهم؟
على فكرة ... انا عارفة ان فى مستوى اجتماعى معين, التعامل فيه كله بين البنى آدمين و بعض بالضرب. مش قصة رجالة و ستات خالص. و شفت الحاجات دى بعينى. و متهيألى و الله اعلم ان دول اللى بيبنوا عليهم الكلام و الارقام. و هم هنا – على تكرار تحفظى الشخصى على العنف اصلا- القصة عندهم مش قصة ستات و رجالة خالص, هم تعاملهم مع بعض كلهم كده. الولاد بيضربوا بعض و بيضربوا الآباء, و الصحاب بيفتحوا دمغة بعض و يروحوا سوا المستشفى – امال شفت الكلام ده فين- و الراجل يهين الست و هى تقوم مبهدلاه و كله قدامنا و يروحوا سوا عااااادى جدا.
بس من اللى فهمته ان دى ثقافتهم و لغتهم, مش ايمانا منهم بالمساواة و سعيا اليها.
و حتى لو كان كده ... تانى ... هى دى مساواة؟
يعنى انا بعد كده اقول للستات اللى ازواجهم بيتعاملوا معاهم بعنف: "لو عمل كده, اعملى فيه انتى كمان"؟ ده كلام؟ و هو ده يعنى اللى هايجيب حق الست؟
يعنى الرجالة نفسيتهم و امخاخهم فى احيان كتيرة فى البلد دى خربت خلاص. و مابقوش عارفين يعنى ايه رجولة اصلا و لا عارفين يبقوا رجالة قدام نفسهم اساسا – معلهش كلام رخم, بس واقع اليم - , نقوم بكل فكاكة و نباهة نخرب الستات كمان؟
هو مش فاهم ان عمر مالرجولة ما كان معناها انه يستقوى على اللى اضعف منه او اللى محتاج له. و لا معناها اطلاق العنان لاعصابه كل ما يتنرفز و يحبط – زى ما كلنا بيجرى لنا- يقوم طايح فى اسرته. و لا عمر الراجل ماكان بيخوف ولا بيرهب... كتير من الرجالة فعلا – بسبب مجتمع خربان و بسب امهات عايزة الحرق- مش عارفين يوزنوها جوا نفسهم حتى.
نقوم بدل ما نشتغل على اللى بايظ, نبوظ اللى ممكن يكون فيه امل؟
قبل ما حد يقول لى الستات مش ملايكة, انا مش باتكلم فى المجمل, انا باتكلم بالذات فى قضية العنف.
لو الست كانسانة اصلا طبعها عنيفة دى قصة تانية, انما ان احنا نطالب و نسهل ان كل و اى ست بتتعرض للعنف او لأ تتربى على نفس الثقافة و التصرف, ده شىء غريب بجد!!
يمكن فى حاجة مش واخدة بالى منها, بس فعلا بقالى كم ساعة بافكر فى الفكرة, و مش عارفة الاقى اى خير او جانب ايجابى من تشجيع الستات على العنف.

2 comments:

مصرية said...

ياااااااااه أحمدك وأشكر فضلك يارب أخيراً بقينا نضربهم ونبهدلهم هههههههه .. حقيقي داين تدان انا هوصي كل صاحباتي المتجوزات يتوصوا باجوازهم عشان النسبة تزيد وصدقيني يا إيمي في صنف من الرجالة مابيجيش إلا بالضرب .. ههههههه أنا بهزر طبعاً يا إيمي أنا موافقاكي في كل كلمة قولتيها

Unknown said...

هههههههههههههههههه
انا قلبى بيوجعنى من الموضوع ده
بجد الموضوع ده صعب اوى
و بيخرب بنى آدمين و بيوت