Friday, October 29, 2010

لو كنتى اتعرضتى لأي محاولة اعتداء او إيذاء أو اغتصاب ... انتى مش لوحدك


 بصوا ... الكلام مترجم من موقع اجنبى, وهاتحسوا بحاجات غريبة كده, زى ان الست كده كائن ذو قيمة و حياتها اهم من *** و كده يعنى. ما تستغربوش. هم هناك بيحاولوا يتعاملوا على ان المغتصبة دى ضحية, مش هى اللى جابته لنفسها و كده


و افتكرى:
-اللى حصل مش غلطتك
-التعافي من التجربة بياخد وقت
-اللى حصل مش غلطتك
-انك تكونى ضعيفة او مش فى كامل وعيك (لاى سبب) مش عذر مقبول إن حد يتعدى عليكى
-اللى حصل مش غلطتك
-الاعتداء الجنسي بكل اشكاله مالوش اى دعوة لا بالحب,ولا الجنس, ولا الرغبة ... الموضوع بيبقى قوة و سيطرة و عنف ... و رغبة في الإهانة
-اللى حصل مش غلطتك
-لأ يعنى لأ ... التجاوب, اللطافة, الاى كلام اللى الرجالة بتقول عليه  ... مش معناه "موافقة"
-و حتى لو كده, ساعات التجاوب و التعاون حتى بيكون اسلم و اأمن اختيار ... حياتك مهمة
-خدى بالك من نفسك نفسيا و جسديا. كان نفسي اقول لك ان في أماكن متخصصة في كده في مصر, بس للأسف انا ماعرفش (جايز فى, يا ريت اللى يعرف يقول). كل اللى اقدر اقوله لك انك لازم تبعدى عن اى انسان ممكن يلومك, و تقربى من اللى بيحبك بجد, و اللى هايقف جنبك و يسندك. و لو عايزة ابقى كلمينى, انا مش متدربة خالص على الموضوع ده احترافيا يعنى, بس اهه ترغى معايا ... انا لا هاقول لحد, و لا هاقول لك تستاهلى عشان انا عارفة ان اللى حصل مش غلطتك


المصدر  :الموقع ده  على فكرة الموقع ده مفيد جدا ... بصوا بصة كده

No comments: