Sunday, March 13, 2011

اسلمى يا مصر


مأساتى فى الدنيا انى مش عارفة محبش البلد دى و اتحرق عليها.

بحبك يا مصر و اما نشوف اخرتها معاكى ايه.

انا عيطت و انا باسمعها و متأثرة اوى, و على فكرة, للبشر اللى مش فاهمة و رابطة كلمة "اسلمى" بالاسلام, اسلمى من السلام, اللى هو برضه مش بعيد عن معنى و كلمة الاسلام.






إسلمي يا مصر إننى الفدا .....ذي يدى إن مدت الدنيا يدا
أبدا لن تستكيني أبدا .........إنني أرجو مع اليوم غدا
ومعي قلبي وعزمي للجهاد......ولقلبي أنت بعدالدين د ين
لكي يا مصر السلامة ......وسلاما يا بلادي
إن رمى الدهر سهامه .......أتقيها بفؤادي
واسلمي في كل حين

أنا مصري بناني من بنى .....هرم الدهر الذي أعيا الفنا
وقفة الأهرام فيما بيننا ....لصلوف الدهر وقفتي أنا
في دفاعي وجهادي للبلاد .....لا أميل لا أمل ولا ألين
لكي يا مصر السلامة .....وسلاما يا بلادي
إن رمى الدهر سهامه.........أتقيها بفؤادي
واسلمي في كل حين

ويك يا من رام تقييد الفلك ....أي نجم في السما يخضع لك
وطن الحرِّ سمًا لا تمتلك .....والفتى الحرُّ بأُفْقِه مَلَكْ
لا عَدَا يا أرضَ مِصْر فيكي عاد .....إننا دون حماكي أجمعين
لكي يا مصر السلامة.....وسلاما يا بلادي
إن رمى الدهر سهامه .....أتقيها بفؤادي
واسلمي في كل حين

للعلا أبناء مصرٍ للعلا ....وبمصرٍ نملك المستقبلا
وا فدًا لمصرِنا الدنيا فلا ....نضعُ الأوطان إلا أولاً
جانبي الأيسر قلبه الفؤاد .....وبلادي هِيا لي قلبي اليمين
لكى يا مصر السلامة .....وسلاما يا بلادي
إن رمى الدهر سهامه ......أتقيها بفؤادي
واسلمي في كل حين


No comments: